Copley News Service
Get Copley News Service essential facts below. View Videos or join the Copley News Service discussion. Add Copley News Service to your Like2do.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Copley News Service
Copley Press
private
Fate Dissolved
Founded c. 1905; 113 years ago (1905)
Founder Ira Clifton Copley
Defunct 2009; 9 years ago (2009)
Products Newspapers
Owner Copley family
Subsidiaries The San Diego Union-Tribune
Copley News Service

Copley Press was a privately held newspaper business, founded in Illinois, but later based in La Jolla, California.[1] Its flagship paper was The San Diego Union-Tribune.

History

Founder Ira Clifton Copley launched Copley Press c. 1905, eventually amassing over two dozen papers. After selling the Western Utility Corporation, Copley purchased twenty-four newspapers in Southern California for $7.5 million. He managed these publishing holdings as Copley Press, Inc. and was its first president, serving until 1942.

Copley Press purchased Springfield's Illinois State Journal in 1927. In 1942, Copley bought the Journal's Democratic-oriented competitor, the Illinois State Register, promising that the Register could keep its independent editorial voice.[2] The two papers were merged in 1974 into The State Journal-Register.

In 1928, Copley bought the San Diego Union and San Diego Tribune, which eventually became the company's flagship publications. Later that year, Senator George W. Norris accused Copley Press of receiving money from public utility companies, but Copley successfully defended his position before the Federal Trade Commission in 1929.[] The two papers operated separate editions until 1992, when they were merged as The San Diego Union-Tribune.

Copley News Service -- a wire service that distributed news, political cartoons, and opinion columns -- was founded in 1955.[3]

Dissolution

Copley Press began selling off properties in the 2000s. Hollinger International bought the Company's Chicago-area publications (The Herald News, The Beacon News, The Courier News, and The News Sun, along with several smaller papers) in 2000. The remaining Illinois papers (The State Journal-Register, the Peoria Journal Star, The Repository, and some smaller papers) were sold to GateHouse Media in 2007.

In 2006, the Daily Breeze was sold to Hearst. In December 2007, the Union-Tribune reported that Copley Press was selling La Casa del Zorro, a resort it owned in Borrego Springs. Copley News Service itself was sold to Creators Syndicate for an undisclosed price and renamed Creators News Service, on 1 July 2008.

In late July 2008, the company began seeking buyers for the Union-Tribune, as well as several other businesses like Enlace, a free Spanish-language tabloid, and SignOnSanDiego.com, the online arm of the U-T.[4] The announcement did not make clear what, if anything, would be left with the Copley Press name. Platinum Equity agreed in March 2009 to purchase the Union-Tribune for an unspecified sum.[5] Copley Press currently is working with Evercore Partners, the same company that helped sell off other business units, to determine a price for the remaining assets.

Declining advertising revenue was cited as the reason for the company's dissolution.[4]

Pulitzer Prizes

Copley News Service and The San Diego Union-Tribune, with notable work by Marcus Stern and Jerry Kammer, won the 2006 National Reporting prize for their disclosure that former Congressman Randy Cunningham received bribes, which ultimately led to his criminal conviction and imprisonment.[6][7]

Additionally, the San Diego Evening Tribune, predecessor of the Union-Tribune, won Pulitzer Prizes in 1987 and 1979.

Allegations of collaboration with CIA and FBI

In the late 1970s, the American media reported that the Copley Press was used as a front by the Central Intelligence Agency. Reporters Joe Trento and Dave Roman claimed that James S. Copley, who served as publisher until 1973, had cooperated with the CIA since its founding in 1947. They also reported that a subsidiary division, Copley News Service, was used in Latin America by the CIA as a front.

Trento and Roman also said that reporters at the Copley-owned San Diego Union and Evening News spied on antiwar protesters for the FBI. They alleged that, at the height of these operations, at least two dozen Copley employees were simultaneously working for the CIA. James S. Copley was also accused of involvement in the CIA-funded Inter-American Press Association.[8][9][10]

Publishers

Former Properties

References

  1. ^ "The Copley Press, Inc.: Private Company Information - Businessweek". investing.businessweek.com. Retrieved 2012. 
  2. ^ Swanson, Walter S.J. The Thin Gold Watch (2nd ed.) (Copley Press, 1970).
  3. ^ Jim Hays (May 29, 2008). "Creators Syndicate buys Copley News Service". The Oregonian. Business News. Retrieved 2012. 
  4. ^ a b "Sale of U-T explored by Copley Press," San Diego Union-Tribune, July 25, 2008; by David Hasemyer.
  5. ^ Hsu, Tiffany and Tony Perry. "Platinum Equity to Acquire San Diego Union-Tribune." Los Angeles Times, 19 March 2009.
  6. ^ "U-T, Copley News win Pulitzer Prize", The San Diego Union-Tribune, 2006-04-18 by Jeff McDonald
  7. ^ 2006 Pulitzer Prize National Reporting
  8. ^ Trento, Joseph, The Secret History of the CIA, Forum Press, 2001
  9. ^ Trento, Joseph, Prelude to Terror--The Rogue CIA and the Legacy of America's Private Intelligence Network, Carroll & Graf, 2005
  10. ^ Neoconservatism: a CIA Front?, The Rothbard-Rockwell Report, 1997

  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Copley_News_Service
 



 

Top US Cities

Like2do.com was developed using defaultLogic.com's knowledge management platform. It allows users to manage learning and research. Visit defaultLogic's other partner sites below:
PopFlock.com : Music Genres | Musicians | Musical Instruments | Music Industry