The Daily Caller
The Daily Caller
Dailycallertransparent.png
Type of site
News, opinion
Available in English
Founded January 11, 2010
Headquarters 1050 17th Street NW Suite 900, Washington, D.C. 20036
Owner The Daily Caller, Inc.
Founder(s) Tucker Carlson
Neil Patel
Key people Tucker Carlson (Founder)
Neil Patel (Publisher)
Vince Coglianese (Editor-in-chief)
Paul Conner (Executive editor)
Scott Greer (Deputy editor)
Robert Mariani (Opinion editor)
Christian Datoc (Sports editor)
Peter Hasson (Associate editor)
Website dailycaller.com
Alexa rank Increase 2,993 (October 4, 2017)[1]
Advertising Native
Registration Optional, required to comment
Launched January 11, 2010; 7 years ago (2010-01-11)
Current status Online

The Daily Caller is a politically conservative American news and opinion website based in Washington, D.C. It was founded by political pundit Tucker Carlson,[2][3] and Neil Patel, former adviser to former Vice President Dick Cheney. The site's coverage includes politics, business, world news, entertainment, sports, education, technology, outdoors, and energy.

The Daily Caller launched on January 11, 2010, as a politically conservative[4][5] news and commentary outlet and alternative to the liberal The Huffington Post, similarly featuring sections in broad range of subjects beyond politics. By late 2012, The New York Times reported that the site had quadrupled its page view and total audience and had become profitable without ever buying an advertisement for itself.[6]

Vince Coglianese has served as the publication's editor-in-chief since Carlson left to focus on his television program Tucker Carlson Tonight.[7]

History

The Daily Caller was founded by Tucker Carlson and Neil Patel. After raising $3 million in funding from businessman Foster Friess, the website was launched on January 11, 2010. The organization started with a reporting staff of 21 in its Washington office.

By 2013, the site was receiving over 35 million views a month according to Quantcast, surpassing rival sites such as The Washington Times, Politico, and Forbes.[8] The site has an active community, with over 200,000 comments made each month.

Notable figures have commented on The Daily Caller. Karl Rove said that, "The Daily Caller is necessary reading for anyone who wants to be up to speed with what's going on with politics in America." Larry Kudlow referred to the site as, "one of my faves."[8]

Staff and contributors

Daily Caller co-founder Tucker Carlson

The Daily Caller is in the White House rotating press pool and has full-time reporters on Capitol Hill.[9] Notable staff and columnists include Ann Coulter and Ginni Thomas.[10] In addition to these columnists, The Daily Caller has many contributors for a variety topics, including many prominent politicians, businessmen and academics.

Contributors to The Daily Caller include economist Larry Kudlow, Congressman Mark Sanford, sculptor Robert Mihaly, and diplomat Alan Keyes.[11][12][13]

The Daily Caller also hosts The Mirror, a blog written by former FishbowlDC editor and The Hill columnist Betsy Rothstein. The Mirror covers media in Washington D.C., news related to journalism organizations, as well as political and media related gossip. The tagline is, "Reflections of a self-obsessed city."[14][15]DC Trawler is a blog by political humorist Jim Treacher.[16][17]

Political stance

When it first launched in January 2010, Mercedes Bunz, writing for The Guardian, said The Daily Caller was "setting itself up to be the conservative answer to The Huffington Post". According to Bunz, a year before the website launched, Carlson promoted it as "a new political website leaning more to the right than Politico and TalkingPointsMemo". However, at launch, he wrote a letter to readers that said it was not going to be a right-wing site.[18] During a January 2010 interview with Politico, Carlson said The Daily Caller was not going to be tied to his personal political ideologies and that he wanted it to be "breaking stories of importance".[19] In a Washington Post article about The Callers launch, Howard Kurtz wrote, "[Carlson's] partner is Neil Patel, a former Dick Cheney aide. His opinion editor is Moira Bagley, who spent 2008 as the Republican National Committee's press secretary. And his $3 million in funding comes from Wyoming financier Foster Friess, a big-time GOP donor. But Carlson insists this won't be a right-wing site". Kurtz quoted Carlson as saying, "We're not enforcing any kind of ideological orthodoxy on anyone".[20] In an interview with The New York Times, Carlson said that the vast majority of traditional reporting comes from a liberal point of view and called The Daily Callers reporting "the balance against the rest of the conventional press".[6]

In a 2012 Washingtonian article, Tom Bartlett said Carlson and Patel developed The Daily Caller as "a conservative news site in the mold of the liberal Huffington Post but with more firearms coverage and fewer nipple-slip slide shows".[21] In February 2012, an internet marketing research firm found that a majority (64.8 percent) of The Daily Callers site visitors to be self-identified political Republicans; of the remaining visitors, independents outnumbered Democrats 26.8 percent to 8.6 percent.[22]

Controversies

False prostitution allegations

In March 2013 The Daily Caller posted interviews with two women claiming that New Jersey Democratic Senator Bob Menendez had paid them for sex while he was a guest of a campaign donor.[23] The allegation came five days before the 2012 New Jersey senate election. News organizations such as ABC News, which had also interviewed the women, the New York Times, and the New York Post declined to publish the allegations, viewing them as unsubstantiated and lacking credibility.[24][25][26] Subsequently, one of the women who accused Menendez stated that she had been paid to falsely implicate the senator and had never met him.[24][27] Menendez's office described the allegations as "manufactured" by a right-wing blog as a politically motivated smear.[28]

A few weeks later, police in the Dominican Republic announced that three women had claimed they were paid $300-425 each to lie about having had sex with Menendez.[29] Dominican law enforcement also alleged that the women had been paid to lie about Menendez by an individual claiming to work for The Daily Caller. The Daily Caller denied this allegation, stating: "At no point did any money change hands between The Daily Caller and any sources or individuals connected with this investigation".[30] Describing what it saw as the unraveling of The Daily Caller's "scoop", the Poynter Institute wrote: The Daily Caller stands by its reports, though apparently doesn't feel the need to prove its allegations right".[31]

Fox News controversy

In March 2015 Daily Caller columnist Mickey Kaus quit after editor Tucker Carlson refused to run a column critical of Fox News coverage of the immigration policy debate.[32] Carlson, who also works for Fox, reportedly did not want the Caller publishing criticism of a firm that employed him.[33] Journalist Neil Munro quit two weeks later.[34]

2016 presidential election

According to a study by Harvard University's Berkman Klein Center for Internet and Society, the Daily Caller was among the most popular sites on the right during the 2016 presidential election. The study also found that the Daily Caller provided "amplification and legitimation" for "the most extreme conspiracy sites", such as Truthfeed, Infowars, Gateway Pundit and Conservative Treehouse during the 2016 presidential election.[35][36][37] The Daily Caller also "employed anti-immigrant narratives that echoed sentiments from the alt-right and white nationalists but without the explicitly racist and pro-segregation language."[36] The Daily Caller also played

a significant role in creating and disseminating stories that had little purchase outside the right-wing media ecosystem but that stoked the belief among core Trump followers that what Clinton did was not merely questionable but criminal and treasonous. In a campaign that expressed deep anti-Muslim sentiment, a repeated theme was that Hillary Clinton was seriously in hock to Muslim nations.[36]

In one of its most frequently shared stories, the Daily Caller falsely asserted that Morocco's King Mohammed VI flew Bill Clinton on a private jet, and that this had been omitted from the Clinton Foundation's tax disclosures.[36] The Daily Caller also made the "utterly unsubstantiated and unsourced claim" that Hillary Clinton got Environmental Protection Agency "head Lisa Jackson to try to shut down Mosaic Fertilizer, described as America's largest phosphate mining company, in exchange for a $15 million donation to the Clinton Foundation from King Mohammed VI of Morocco, ostensibly to benefit Morocco's state-owned phosphate company."[36]

Encouragement of violence against protesters

In January 2017, the Daily Caller posted a video which encouraged violence against protesters.[38][39][40][41] The video in question showed a car plowing through protesters, with the headline "Here's A Reel Of Cars Plowing Through Protesters Trying To Block The Road" and set to a cover of Ludacris' "Move Bitch."[38] The video drew attention in August 2017 when a white supremacist plowed his car through a group of counterprotesters at a white nationalist rally in Charlottesville.[38] After the video attracted attention, the Daily Caller deleted it from its website.[38][41]

The Southern Poverty Law Center subsequently criticized the Daily Caller, saying that it had a "white nationalist problem".[42] SPLC also said that two other contributors to the Daily Caller had ties to white nationalist groups.[42]

Articles by white supremacist Jason Kessler

The Daily Caller has posted articles by Jason Kessler, a white supremacist who organized a rally of hundreds of white nationalists in Charlottesville.[43][44] Before Kessler posted his article, it was known that he had spoken at white supremacist gatherings.[45] After Kessler received attention for his organizing of the Charlottesville white supremacist rally, the Daily Caller removed his articles from its website,[46] but the Caller's Executive Editor defended Kessler's articles.[47]

Awards

References

  1. ^ "DailyCaller.com Site Info". Alexa Internet. Retrieved . 
  2. ^ "Tucker Carlson". Cato Institute. 
  3. ^ "Paul Begala-Tucker Carlson Debate". C-SPAN. 
  4. ^ Carter, Bill (October 1, 2013). "George Will to Leave ABC News for Fox News". The New York Times. 
  5. ^ Gerth, Joseph (September 23, 2013). "Sen. Rand Paul thinks Chief Justice Roberts should have Obamacare". The Courier-Journal. 
  6. ^ a b Stelter, Brian (October 7, 2012). "Still a Conservative Provocateur, Carlson Angles for Clicks, Not Fights". The New York Times. Retrieved 2012. 
  7. ^ "The Daily Caller". The Daily Caller. Retrieved . 
  8. ^ a b "The Daily Caller". The Daily Caller. Retrieved . 
  9. ^ Calderone, Michael (February 1, 2010). "Daily Caller joins W.H. pool". Politico. Retrieved 2010. 
  10. ^ "About us". The Daily Caller. Retrieved 2013. 
  11. ^ "On Christian Political Apostasy As The Source Of America's Greatest Peril". The Daily Caller. Retrieved . 
  12. ^ "The Daily Caller". The Daily Caller. Retrieved . 
  13. ^ "Why Stopping Trump Is Of Utmost Importance". The Daily Caller. Retrieved . 
  14. ^ "Fishbowl's Betsy Rothstein to Daily Caller". POLITICO. Retrieved . 
  15. ^ Beaujon, Andrew (2013-11-07). "Betsy Rothstein, Washington's Strangest Gossip, Does Not Explain Washington". New Republic. Retrieved . 
  16. ^ "The Daily Caller". The Daily Caller. Retrieved . 
  17. ^ "Jim Treacher's Blog That Is on the Internet". jimtreacher.com. Retrieved . 
  18. ^ Bunz, Mercedes (January 11, 2010). "The Daily Caller: the conservative answer to the Huffington Post". The Guardian. London. Retrieved 2010. 
  19. ^ Calderone, Michael (January 11, 2010), "Tucker: 'Conventional journalism is no safer than a start-up'", Politico 
  20. ^ Kurtz, Howard (January 11, 2010). "Tucker's excellent adventure". The Washington Post. Retrieved 2010. 
  21. ^ Bartlett, Tom. "The Bearable Lightness of Being Tucker Carlson". The Washingtonian. Retrieved 2013. 
  22. ^ "ComScore". April 16, 2012. Retrieved 2015. 
  23. ^ Boyle, Mathew (November 1, 2012) "Women: Sen. Bob Menendez paid us for sex in the Dominican Republic". The Daily Caller. Retrieved March 13, 2013.
  24. ^ a b Schwartz, Rhonda (March 5, 2013). "Woman Says She Was Paid to Lie About Claim of Sex With Senator Menendez". ABC News. Retrieved 2013. 
  25. ^ Lipton, Eric (February 16, 2013). "Inquiry on Democratic Senator Started With a Partisan Push". New York Times. Retrieved 2013. 
  26. ^ Bump, Philip (March 8, 2013). "Daily Caller's Prostitution 'Scoop' Was So Thin Even the 'New York Post' Passed". The Atlantic. Retrieved 2013. 
  27. ^ Leonnig, Carol D.; Londoño, Ernesto (March 4, 2013). "Escort says Menendez prostitution claims were made up". Washington Post. Retrieved 2013. 
  28. ^ Weiner, Rachel (January 30, 2013). "Menendez: Prostitution allegations 'manufactured' by 'right-wing blog'". Washington Post. Retrieved 2013. 
  29. ^ Coglianese, Vince (March 18, 2013). "Dominican police: Three women lied about sex with Menendez". The Daily Caller. Associated Press. Retrieved 2013. 
  30. ^ Leonnig, Carol D.; Lazo, Luz (March 22, 2013). "Dominican official links Daily Caller to alleged lies about Menendez". Washington Post. 
  31. ^ Sonderman, Jeff (March 6, 2013). "The Daily Caller's Menendez prostitution 'scoop' unravels". Poynter Institute. 
  32. ^ Byers, Dylan (March 17, 2015). "Mickey Kaus quits Daily Caller after Tucker Carlson pulls critical Fox News column". Politico. 
  33. ^ Wemple, Erik (March 18, 2015). "Daily Caller's Tucker Carlson takes a stand for censorship". Washington Post. 
  34. ^ Byers, Dylan (March 31, 2015). "Neil Munro, reporter who heckled Obama, out at Daily Caller". Politico. 
  35. ^ https://www.facebook.com/aaronblakewp?fref=ts. "Analysis | Trump backers' alarming reliance on hoax and conspiracy theory websites, in 1 chart". Washington Post. Retrieved . 
  36. ^ a b c d e Yochai, Benkler,; Hal, Roberts,; M., Faris, Robert; Bruce, Etling,; Ethan, Zuckerman,; Nikki, Bourassa, (2017). "Partisanship, Propaganda, and Disinformation: Online Media and the 2016 U.S. Presidential Election". 
  37. ^ "Partisan right-wing websites shaped mainstream press coverage before 2016 election, Berkman Klein study finds". Harvard Gazette. 2017-08-16. Retrieved . 
  38. ^ a b c d Kludt, Tom (2017-08-15). "Fox News, Daily Caller delete posts encouraging people to drive through protests". CNNMoney. Retrieved . 
  39. ^ "Fox removes video with cars plowing through demonstrators". Philly.com. Retrieved . 
  40. ^ "Daily Caller, Fox News Delete Video Celebrating 'Liberal Protesters' Getting 'Pushed Out of the Way by Cars'". Snopes.com. 2017-08-16. Retrieved . 
  41. ^ a b Rutenberg, Jim (2017-08-17). "Where Is the Line? Charlottesville Forces Media and Tech Companies to Decide". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved . 
  42. ^ a b "The Daily Caller has a White Nationalist Problem". Southern Poverty Law Center. Retrieved . 
  43. ^ "The Daily Caller is just fine with publishing white supremacists.". New Republic. Retrieved . 
  44. ^ "Here's what we know about the 'pro-white' organizer of 'Unite the Right,' who was chased out of his own press conference". Business Insider. Retrieved . 
  45. ^ Thompson, A.C. (2017-05-31). "A Few Things Got Left Out of The Daily Caller's Report on Confederate Monument Rally". ProPublica. Retrieved . 
  46. ^ "The Daily Caller Removes 'Unite the Right' Organizer Jason Kessler's Bylines From Web Site". Snopes.com. 2017-08-14. Retrieved . 
  47. ^ [1]
  48. ^ "List of 2012 Edward R. Murrow Award winners". Radio Television Digital News Association. 
  49. ^ "List of American Legion Fourth Estate Award winners". 
  50. ^ "List of Telly Award winners". 

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.


The_Daily_Caller



 

Top US Cities