The Moscow Times
Get The Moscow Times essential facts below. View Videos or join the The Moscow Times discussion. Add The Moscow Times to your Like2do.com topic list for future reference or share this resource on social media.
The Moscow Times
The Moscow Times
The Moscow Times (front page).png
Type Internet only
Owner(s) Dutch foundation
Publisher MoscowTimes LLC
Editor-in-chief Eva Hartog Skorobogatova[1]
Founded 1992
Language English
Headquarters Moscow
Circulation 55,000
Website themoscowtimes.com

The Moscow Times is an English-language weekly newspaper published in Moscow, with a circulation of 55,000 copies. It is distributed free of charge at places frequented by English-speaking tourists and expatriates such as hotels, cafés, embassies, and airlines and is also available by subscription. The newspaper is popular among foreign citizens residing in Moscow and English-speaking Russians.[2] In November 2015 the newspaper changed its design and type from daily to weekly (released every Thursday) and increased the number of pages to 24.

The newspaper regularly publishes articles by prominent Russian journalists such as Yulia Latynina and Ivan Nechepurenko. It has served as a 'training ground' for foreign correspondents, including Ellen Barry, who later became New York Times Moscow bureau chief and won a Pulitzer Prize.[3]

History

Founding

Derk Sauer, a Dutch publisher who came to Moscow in 1989, made plans to turn his small, twice-weekly paper called the Moscow Guardian into a world-class daily newspaper. Sauer brought in Meg Bortin as its first editor in May 1992, and the team used a room at the Radisson Slavyanskaya Hotel as its headquarters.[4][5]

The first edition of The Moscow Times was published in March 1992.[6] It was the first Western daily to be published in Russia,[7] and quickly became "a primary source of news and opinion" quoted in both Russia and the West.[4]

It "played an important role by giving space to Russian commentators". For example, in the fall of 1993, it was able to play a role in defeating the censors: "when anti-Yeltsin forces occupied the Russian Parliament and censorship was revived. Russian newspapers came out with large blank spaces on their front pages where articles critical of the authorities had been suppressed. The writers of those articles came to see us. Published the next day in English in The Moscow Times, their articles were quickly picked up and beamed back in Russian by the BBC and other foreign radios, defeating the censors."[4]

From the mid 1990s until 2000, it was based in the old headquarters of Pravda.[8] In 1997, the website moscowtimes.ru was registered.

Expansion

In 2003-04, the newspaper added Jobs & Careers and Real Estate appendices, and in 2005 the Moscow Guide appendix, featuring high culture. The annual Moscow Dining Guide was also launched in 2005.

Until 2005, the paper was owned by Independent Media, a Moscow-registered publishing house that also prints a Russian-language daily newspaper, Vedomosti, The St. Petersburg Times (The Moscow Times' counterpart in Saint Petersburg) and Russian-language versions of popular glossy magazines such as FHM, Men's Health and Cosmopolitan Russia.[7] That year, Independent Media was acquired by the Finnish publishing group Sanoma.

In 2006, the paper began its alliance with the International Herald Tribune, while 2009 saw the launch of the themoscowtimes.com website. The first color issue was published in 2010.

In 2009, it published Russia for Beginners: A Foreigner's Guide to Russia, written by foreign authors who offer advice based on their own experiences of living in Russia.[9] The paper celebrated its 20th anniversary in 2012 with a gala dinner at the Hotel Baltschug Kempinski in Moscow.[10]

Recent history

In 2014, sister publication The St. Petersburg Times ceased publication.[11]

In 2015, Sanoma sold MoscowTimes LLC to Demyan Kudryavtsev, a former director of Kommersant.[12][13][14]

In 2017 The paper version stopped. The last paper number appeared on July 6.[15].

In July 2017 the ownership changed to a foundation based in the Netherlands.[16][17]

Notable events

In April 2014 longtime editor-in-chief Andrew McChesney stepped down and was replaced by Nabi Abdullaev, a former Moscow Times reporter, news editor, managing editor, and deputy editor-in-chief who had left in 2011 to head RIA Novosti's foreign-language news service.[18] Shortly after his appointment, Abdullaev argued in The Guardian that the west's "biased journalism ...robs the west of its moral authority".[19]

In the aftermath of the Ukrainian crisis, The Moscow Times was criticized by a number of journalists including Izvestia columnist Israel Shamir, who in December 2014 called it a "militant anti-Putin paper, a digest of the Western press with extreme bias in covering events in Russia".[3] In October 2014 The Moscow Times made the decision to suspend online comments after an increase in offensive comments. The paper said it disabled comments for two reasons--it was an inconvenience for its readers as well as being a legal liability, because under Russian law websites are liable for all content, including user-generated content like comments.[20]

In January 2014, malicious ads on the newspaper's website redirected visitors to an exploit kit landing page.[21] In December 2014, The Moscow Times was forced offline for two days by a distributed denial of service (DDoS) attack. It was forced offline a second time in February 2015 for unknown reasons.[3]

Separate publications and special projects

  • Online, it has PDF issues that go back to 2001, and its archive contains nearly 130,000 articles dating back to 1994.[22][23]
  • International Herald Tribune - international news every day
  • Inter-country annexes The Moscow Times - Russia-France, Russia-Finland, Russia-UK, etc. These editions are dedicated to bilateral issues of cooperation and promote establishing of business and investment programs of interaction between two countries. They focus on economic, trade, and investment, as well as inter-culture project, tourism issues.
  • Real Estate Catalog and Real Estate Quarterly - regular specialized business editions about the real estate market
  • The Moscow Times Guide - Russia for Beginners, Russia for the Advanced, Dining Guide, Travel Guide, Bar Guide glamorous edition, seasonal style guide, fashionable trends, cultural events in Moscow.
  • Conferences: The Moscow Times - meeting place of Russian and foreign investors, businessmen and experts in Russia and abroad as well.

Chief editors

  • Mikhail Vladimirovich Fishman, since fall of 2015
  • Eva Hartog Skorobogatova, since 2017

See also

References

  1. ^ https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2184792-derk-sauer-wil-met-digitale-moscow-times-bijdragen-aan-persvrijheid.html
  2. ^ Richardson, Dan. (2001). The Rough Guide to Moscow. Rough Guides. p. 56. ISBN 978-1-85828-700-3
  3. ^ a b c Luhn, Alec (February 5, 2015). "Hackers target Russian newspaper site accused of being anti-Putin". The Guardian. 
  4. ^ a b c Bortin, Meg (October 6, 2012). "To Moscow With News". New York Times. 
  5. ^ Simon Kuper (10 October 2005). "Russian remodelling of a cosmopolitan theme". Financial Times. Retrieved 2016. 
  6. ^ Derk Sauer (2012). "Derk Sauer: "20 Years Later"". Moscow Times. Retrieved 2015. 
  7. ^ a b Lawton, Anna. (2004). Imaging Russia 2000: Film and Facts. New Academia Publishing, LLC. p. 107. ISBN 978-0-9744934-3-5.
  8. ^ Schreck, Carl (14 Feb 2006). "Fire Tears Through the Pravda Complex". Retrieved 2015. 
  9. ^ "Russia for Beginners: A Foreigner's Guide to Russia". The Moscow Times. March 3, 2009. Archived from the original on 2009-03-09. 
  10. ^ "20 years with The Moscow Times". The Moscow Times. 2012. Archived from the original on 21 March 2016. 
  11. ^ "St. Pete's main English-language newspaper suspends operation". Russia Beyond The Headlines. 22 December 2014. Retrieved 2015. 
  12. ^ Andrew Roth (30 April 2015). "New Owner for The Moscow Times and Vedomosti". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2015. 
  13. ^ Peter Hobson (4 May 2015). "Russian Owner Wants Modernized Moscow Times, Not Kremlin Stooge". Moscow Times. Retrieved 2015. 
  14. ^ "Russia blocks sale of Russian Cosmopolitan, Esquire". The Moscow Times. 16 June 2015. Retrieved 2016. 
  15. ^ "The Moscow Times Closes Print Edition". The Moscow Times. 2017-07-05. 
  16. ^ https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/06/07/693453-derk
  17. ^ https://www.vn.nl/de-terugkeer-van-derk-sauer-in-de-russische-media/
  18. ^ "Nabi Abdullaev to Replace Andrew McChesney as MT Editor". The Moscow Times. April 14, 2014. .
  19. ^ Nabi Abdullaev (4 August 2014). "Is western media coverage of the Ukraine crisis anti-Russian?". The Guardian. 
  20. ^ "Russian English-language newspaper The Moscow Times becomes latest victim in Kremlin info war". Ukraine Today. October 31, 2014. 
  21. ^ Jérôme Segura (January 7, 2014). "Hard times on The Moscow Times". Malwarebytes. 
  22. ^ "The Moscow Times: About Us". The Moscow Times. Retrieved 2015. 
  23. ^ "The Moscow Times: Archives". The Moscow Times. Retrieved 2016. 

Bibliography

  • Michielsen, Dido (2013). Moscow Times. Het Russische avontuur van Derk Sauer en Ellen Verbeek (in Dutch). Amsterdam: Uitgeverij Nieuw Amsterdam. ISBN 9789046814727. 

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.


The_Moscow_Times
 



 

Top US Cities